Evde sağlık hizmetleri hakkında genel bilgiler.
Dünya
genelinde ve ilimizde ortalama yaşam süresinin uzaması yaşlı nüfusun ve
kronik hastalıkların da artmasına yol açmıştır. Aynı zamanda kronik
hastalıklara bağlı olarak gelişen erken ve geç komplikasyonların
tedavileri için hastaların hastane yataklarında uzun süre kalmalarına
bağlı sosyal ve psikolojik rahatsızlıklar da ortaya çıkmakta bu
kişilerin taburcu edilmelerinden itibaren sağlık ihtiyaçlarının nasıl
sağlanacağı da bir sorun oluşturmaktadır.
Yalnızca tedavi edici değil koruyucu, destekleyici ve rehabilite edici
sağlık ve sosyal hizmetlerine duyulan ihtiyaç ve talep artmıştır.Bu
nedenle Sağlıkta dönüşüm Projesi kapsamında Sağlık Bakanlığı'na bağlı
sağlık kurum ve kuruluşlarınca evde sağlık hizmetlerinin verilmesine
yönelik "Sağlık Bakanlığınca Sunulan Evde Sağlık Hizmetlerinin Uygulama
Usul ve Esasları Hakkında Yönerge" 01.02.2010 tarihinde yürürlüğe
konulmuştur.
Evde sağlık hizmetleri nedir?
Evde
sağlık Hizmeti, gerek teşhis ve tedavi sonrası bakım sürecinde ,gerek
kronik bir hastalığın takibinde yatağa tam bağımlı olan hastaların
ihtiyacı olan sağlık hizmetlerinin ev ortamında ve bu konuda eğitimli
personel ile sunulmasıdır. Hastaya tanı koymaktan ziyade tanısı konulmuş
hastanın düzenlenmiş olan tıbbi bakım ve tedavisinin uygulanması ve
eğitiminin sağlanmasıdır.
Evde Sağlık Hizmeti Tanımı:
Çeşitli
hastalıklara bağlı olarak evde sağlık hizmeti sunumuna ihtiyacı olan
bireylere evinde ve aile ortamında sosyal ve psikolojik danışmanlık
hizmetlerini de kapsayacak şekilde verilen muayene tetkik, tahlil ve
tedavi, tıbbi bakım, takip ve rehabilitasyon hizmetlerini kapsar. Evde
Sağlık Hizmetleri ilk aşamada yatağa bağımlı hastalara hizmet
verecektir. Hareket kabiliyetini kaybetmemiş, sağlık kuruluşuna
gelebilen ve sağlık sorunları çok ağır tablolar oluşturmayan hasta grubu
hizmet kapsamında değildir.
Evde sağlık hizmetleri biriminin görevi hastalığın teşhisini koymak
olmayıp daha önce ilgili dal uzman tabiplerince konulmuş olan tanı ve
planlanan tedavi çerçevesinde ve kişinin bulunduğu ev ortamında;
muayene, tetkik, tahlil, tedavi, tıbbi bakım ve rehabilitasyon
hizmetlerinin verilmesi, ilacın reçete edilmesindeki özel düzenlemeler
saklı kalmak kaydıyla uzun süreli kullanımı sağlık raporu ile
belgelendirilen ilaçların reçete edilmesi, tıbbi cihaz ve malzeme
kullanımına ilişkin raporların çıkarılmasına yardımcı olunması, hastanın
ve ailesinin evde bakım sürecinde üstlenebilecekleri görevler ve
hastalık ve bakım süreçleri ile ilgili bilgilendirilmesi ve hastalığı
ile alakalı evde kullanımı gerektiren tıbbi cihaz ve ekipmanların doğru
ve uygun koşullarda kullanılması konusunda eğitim ve danışmanlık gibi
hizmetlerin verilmesini kapsar. Lüzumu halinde ilgili dal uzmanlarının
da görüşü alınarak gerekli konsültasyon sağlanır.
Evde sağlık hizmeti alan kişiler, tıbbi zorunluluk hallerinde sorumlu
tabibin gördüğü lüzum üzerine en uygun sağlık kurum veya kuruluşuna sevk
edilir. Sevkine karar verilen hastanın sevk edildiği sağlık kurumuna
veya gerektiğinde sağlık kurumundan eve nakli evde bakım hizmetleri için
tahsis edilen veya ilgili sağlık kurumuna ait hasta nakil aracı ile
yapılır.
Evde sağlık hizmetleri, randevu sistemi ile ve mesai saatleri dahilinde
yürütülür. Ev ziyaretlerinde verilen sağlık hizmetleri sırasında
hastanın ailesinden birinin veya bir yakınının bulunması sağlanır.
Yalnız yaşayan hastalara yapılan ev ziyaretlerinde ekipte görevli diğer
bir sağlık personeli hizmete katılır.
Evde sağlık hizmeti verilen kişilerin mevcut durumları hariç, yeni
oluşan acil haller birimin görev alanına girmez. Bu durumlarda 112 İl
Ambulans Servisi ya da doğrudan sağlık kuruluşlarının acil servislerine
başvuru esastır.
Evde sağlık hizmeti kapsamındaki hastalıklar:
- KOAH vb. solunum sistemi hastalıkları
- Yatağa bağımlı hastalar
- Terminal dönem palyatif bakım hastaları
- İleri derecedeki kas hastalıkları
- Evde sağlık hizmeti kapsamına alınan hastaların ihtiyaç duyduğu ağız ve diş sağlığı
Evde sağlık hizmetine başvuru :
Evde
sağlık hizmeti almak isteyen kişiler mesai saatleri içinde kendileri ve
ya yakınları aracılığı ile aile hekimlerine, hastanemizde yatmakta olan
hastalarımız ise taburculuk planlanırken hekimi tarafından başvuru
formu doldurulur,
444 38 33 numaralı telefon numarası mesai saatleri içerisinde aranılanarak kayıt verilir.
Ayrıntılı bilgi için ZONGULDAK ÇAYCUMA DEVLET HASTANESİ 0372 615 82 22 'yi arayabilirsiniz.
ACİL DURUMLARDA LÜTFEN 112 DEN YARDIM İSTEYİNİZ.